top of page
  • Efrat abramson

תזונת ילדים- Let Food Be Your Medicine

עודכן: 15 בנוב׳ 2023

מזון מספק בסיס הזנתי לבניית גוף חזק ובריא ומעניק לילדים אנרגיה לגדילה והתפתחות, למידה, פעילות פיזית ומשחק.

המזון מספק אינפורמציה מיידית לגוף, ויכול להשפיע באופן משמעותי על הילד, על רמת האנרגיה שלו, על עייפות, חוסר מנוחה או עצבנות.



היפוקרטס כתב: "Let food be your medicine.”

המזון שימש כבסיס לריפוי בתרבויות עתיקות והמשיך להיות כך לאורך ההיסטוריה: תה חם ומרק להתקררויות, מיץ שזיפים לעצירות, טוסטים לשלשול. כל אלה דוגמאות לתרופות ״סבתא״ ידועות שנבחנו לאורך שנים.

התזונה חשובה לא רק לריפוי מחלות, אלא גם למניעתן.

תזונה מדויקת היא חיונית ושימושית לטיפול במחלות ילדים אקוטיות וכרוניות, וכן לקידום ולפיתוח בריאות אופטימלית.

בעבר נהגו להכין מזון באופן פשוט, להשתמש בפירות ובירקות, קטניות ודגנים שצמחו באותה עונה, ולאכול סוגי מזון שהיו נגישים באזור המחייה. בשנים האחרונות אנו חיים בתרבות של שפע וכל סוגי המזון נגישים לכולם ובכל מקום. כמו כן מזונות רבים מוגשים קפואים, ארוזים אפויים ומוכנים לשימוש מיידי ע"י חימום במיקרוגל.

המזון המעובד מהווה תעשיה של מיליוני דולרים בשנה. המדפים בסופר-מרקט כורעים תחת הסוגים השונים של סוכריות, עוגיות, וממתקים המכילים כמויות גדולות של סוכר, שומנים, מלח, כימיקלים ותוספי מזון, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

רוב האנשים אוכלים יותר מידי שומנים, פחמימות, וקלוריות ריקות מה שמשאיר אותם חסרים בויטמינים ומינרלים. זה מצב של תת- תזונה של העולם המערבי.

תזונת ילדים על פי הרפואה הסינית

ברפואה הסינית ישנה חשיבות רבה לתזונת תינוקות וילדים בתור בסיס למניעת מחלות וכדרך ריפוי מחלות שונות. המזון משפיע על העובר עוד בהיותו ברחם דרך תזונת האם, ואחרי הלידה ישנה חשיבות רבה להנקה, לאופן הגמילה, לזמן ואופן הצגת מזונות מוצקים, לזמני הארוחות ואופן אכילתן.

על פי הרפואה הסינית לכל מזון יש אנרגיה ייחודית. יש מזונות בעלי אנרגיה חמה ויש מזונות בעלי אנרגיה קרה. יש מזונות שמחזקים את אנרגיית הגוף (QI) ויש מזונות המפזרים עודפים של אנרגיה בגוף (QI). כמו כן ישנה התייחסות לטמפ' בה מוגש המזון.

מזון בעל טמפ' קרה, כמו אוכל שיוצא מהמקרר, מעמיס על מערכת העיכול המבצעת את תפקידה ביתר קלות כאשר המזון נאכל בטמפ' חמימה. כמו כן ישנה חשיבות לדרך בישול המזון. מזון מאודה או אפוי, מומלץ ביותר משום שמקל על תהליך העיכול.

ילדים נוטים לפתח תבנית אנרגטית דומה למזונות אותם הם אוכלים.

אם הם מוזנים במזונות בעלי אנרגיה נייטרלית, קלה לעיכול, ומחזקת את הגוף, הם יתפתחו ויהיו בריאים.

ילדים האוכלים מזונות בעלי אנרגיה קרה כמו חלב פרה, בננות, יפתחו תבניות מחלה בעלות אופי "קר". למשל קוליק colic (כאבי בטן של תינוקות).

כמו כן ישנם מזונות הנוטים לגרום לליחה כמו בוטנים או מוצרי חלב וכתוצאה מכך מצטברת ליחה בגוף הילד היכולה להתבטא באופנים שונים כמו נזלות כרוניות בעיות עיכול, בעיות נשימה או עודף משקל.

לאחר הגמילה מההנקה (שאמורה להתרחש בהדרגה תוך כדי הצגת מזונות חדשים באיטיות) ישנה חשיבות לסדירות הארוחות. חשוב שלילד יהיה סדר יום מאורגן מבחינת ארוחות, כך שיש 3 ארוחות עיקריות וביניהן ניתן לתת לילד חטיפים בריאים.

ברפואה הסינית, הטחול והקיבה הם האיברים העיקריים המעורבים בתהליך העיכול ולוקח להם 7 שנים להתפתח ולהגיע למלוא תפקודם. לכן ישנה חשיבות לתזונה בגיל הרך.

הטחול והקיבה, לפי הרפואה הסינית אוהבים סדירות ולכן יש לאפשר להם לתפקד בצורה ריתמית כשיש זמן מנוחה מאוכל בין ארוחה לארוחה.


תזונת המשפחה

להורים תפקיד חשוב ביצירת הרגלי התזונה של הילד.

ילדים לומדים לאכול מה שההורים שלהם מגישים ואוכלים.


מה עושים?

  • לשים דגש על זמני ארוחות קבועים, ועל חטיפים בריאים בין הארוחות כמו פירות, פירות יבשים, חטיפי גרנולה. זה עוזר לילד לפתח הרגלים נכונים תוך הפנמה של אורח חיים מסודר ויציב.

  • הגיע הזמן לבדוק את עצמינו ההורים. איך אנחנו אוכלים? בעמידה תוך כדי שיחה ושיטוט בטלפון? תוך כדי צפייה בטלויזיה? תוך כדי ויכוחים וצעקות? הילדים שלנו מתבוננים בנו כל הזמן ולומדים, גם מההרגלים הפחות טובים שלנו. הגיע הזמן לעשות שינוי? נהדר עבורינו ועבורם.

  • חשיבות הארוחה המשפחתית: ליצור שגרה של ארוחה אחת משותפת לפחות פעם ביום, בה כל המשפחה יושבת סביב שולחן האוכל, להניח את הסלולריים בצד ולהפגש סביב השולחן. לא משנה בני כמה הילדים. השתדל להכין את האוכל במטבח, מהרכיבים המצוין בבית, לחשוב על בני ובנות המשפחה כשאנחנו מכינים עבורם את האוכל שמזין אותם, שיוצר את תשתית הגדילה וההתפתחות שלהם.

  • לשתף את הילדים בהכנת המזון ובהיכרות עם המטבח, כלי המטבח, חומרי הגלם. לוותר קצת על הניקיון והסדר ולאפשר להם להתנסות.

  • לשים לב להגשה האסטתית ולחיבורי הצבעים של המזונות שיכולים להלהיב את הילדים (תירס צהוב, סלק אדום, אפונה ירוקה וכו׳)

  • חשוב להשאיר את האוכל מחוץ לויכוחים, כעסים ומניפולציות. לא להשתמש באוכל ככלי רגשי.

  • לאפשר לילדים מגיל צעיר לבחור את המזונות מהשולחן. לתת להם לפתח עצמאות, לתת בהם אמון שהם יודעים מה טוב להם. כך הם אוכלים את הכמויות המתאימות להם.

  • לא להכנס לקיצוניות בענייני מזון. לאפשר מידי פעם חריגה מה״בריא״, ולפתח מודעות ובחירה סביב הנושא. לתת לילדים לאכול מידי פעם ממתקים וכו… כדי שלא יפתחו תחושה שמשהו חסר להם, שאסור להם וזה כשלעצמו גורם לגישה לא בריאהלאוכל.


על האוכל עצמו


חשוב לבסס את התזונה המשפחתית על דגנים, ירקות, פירות, קטניות.


עקרונות תזונתיים חשובים:

לאכול יותר דגנים מלאים, למה? כי זו פחמימה שנקראת מורכבת.סוכרים המצויים בפחמימות מורכבות נספגים בצורה הדרגתית במחזור הדם לעומת סוכרים מעובדים שנספגים מהר ונעלמים מהר.

תזונה עשירה בפחמימות מורכבות תעזור לכל המשפחה להרגיש עירנית ואנרגתית במשך היום.


לאכול יותר ירקות ופירות. רוב הויטמינים והמינרלים החשובים נמצאים שם.


מה זה חלבונים ולמה חשוב לאכול אותם?

חלבונים מלאים מצויים בחלב, גבינות, ביצים, בשר, דגים, אגוזים, קטניות.

שילוב של דגנים וירקות מעניק חלבון מלא גם כן.

חלבונים חיוניים ביותר לגדילה והתפתחות של רקמות הגוף, איברים, שרירים, עצמות, עור, דם ועצבים.

לכל תא בגוף דרוש חלבון.


ומה עם שומנים? לאכול או לא זו השאלה?

השומנים חיוניים למטבוליזם של ויטאמינים (K,E,D,A ), להתפתחות נורמלית ולשמירה על העור, שיער וציפורניים חזקות.שומנים מסדירים את העיכול, משפיעים על לחץ הדם, ודרושים לייצור פרוסטגלנדינים (שליחים כימיים שנמצאים בכל הגוף).

מומלץ להשתמש בשמן בכבישה קרה, שעבר כמה שפחות תהליכים. (שמן זית, קנולה, חמניות).


מה עוד?


עצות לשיפור התזונה במשפחה

  • להציע מגוון מזונות.

  • להכין את המזון בצורה פשוטה מזונות מאודים / אפויים מתעכלים בקלות.

  • שימוש במים, מיץ לימון, צמחי תבלין ומיצי פירות לאידוי ואפיה.

  • להימנע מטיגון המזון.

  • מזון מטוגן יותר קשה לעיכול, שמנים מחוממים מתקלקלים מהר, ומוסיפים קלוריות.

  • ככל שהילדים צעירים יותר כך האוכל צריך להיות פשוט יותר. מזונות עשירים עם בישול מורכב גורמים לעומס על מערכת העיכול הצעירה וליצירת ליחה.

  • חשוב להקפיד על 3 ארוחות ביום וחטיפי ביניים.

  • ארוחת בוקר + צהריים חשובות יותר מארוחת ערב.

  • להימנע מסוכרים מעובדים.

הסוכרים מצויים בדגני הבוקר, סוכריות, עוגות ועוגיות וממתקים.

סוכרים מעובדים מכילים גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז שהם סוכרים שפועלים מהר ויוצרים עליה ברמת הסוכר בדם ואח"כ נפילה.

ילדים יכולים להגיב לשינויים ברמות הסוכר בדם בהתנהגות היפראקטיבית, חסרת מנוחה וחוסר יכולת להתרכז, שאחריה מופיעה עייפות ועצבנות. כמו כן יש קשר בין הסוכר להשמנת יתר ובעיות שיניים.

לשים לב שלא מציעים יותר מידי מזונות בעלי אנרגיה קרה (ירקות חיים, הרבה פירות, גלידות)


כמות האוכל

אחת מהבעיות מהן סובל העולם המערבי היא תזונת יתר. כל הורה רוצה לראות את ילדיו אוכלים כראוי והרבה. הורים מדובבים את ילדיהם לאכול עוד ועוד. אינסטינקט זה מוביל לצריכת יתר של מזון.



11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page