top of page
  • Efrat abramson

רפואה סינית עתיקה- לחשוף את המיסתורין

עודכן: 25 בנוב׳ 2023

האם תהיתם אי פעם מה עומד מאחורי הרפואה הסינית העתיקה?

הרפואה הסינית התפתחה והתקיימה במשך אלפי שנים לצד התרבות והפילוסופיה הסינית.


הגישה הטיפולית של הרפואה הסינית כוללת דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה, תנועה ומגע ומיוחדת בכך ששמה דגש על אורח חיים בריא ומניעת מחלות.

באחד מכתבי הרפואה העתיקים, אשר נכתבו לפני כ-5000 שנה, מתנהלת שיחה בין הקיסר הצהוב לבין רופאו האישי-צ'י פו. זהו ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב בו הקיסר הסקרן שואל שאלות ורופא החצר שלו עונה ומתאר את העיקרון לחיים טובים ובריאים:

שמירה על אורח חיים מאוזן, שינה טובה, תזונה מאוזנת והימנעות מאורח חיים מופקר.


הפילוסופיה והרפואה הסינית הן גוף ידע אשר התפתחתוך כדי התבוננות ולמידה של מחזורי הטבע בארץ ובשמים. פילוסופיה זו רואה בטבע שלמות קוסמית אחת, שחלקיה נעים בהרמוניה מושלמת. הסינים הבינו כי אותו מבנה של הטבע משתקף בגוף האדם, אשר חי ופועל תחת הכוחות והחוקים של היקום. כך שאם לא יציית האדם לחוקי הטבע, יסבול ממחלות.

מורשת עתיקה זו עברה מאב לבן וממורה לתלמיד.

תהליך הלימוד וההסמכה של הרופא הסיני היה ארוך וממושך בו למד התלמיד להכיר את מחזוריות הטבע, העונות, השמיים, הכוכבים והשפעתם על האדם. בנוסף למד את רזי הרפואה הסינית, הצ'י, המרידיאנים, היין והיאנג, התפקוד הפיזיולוגי של אברי הגוף ועוד. אט אט נעשה התלמיד בקיא יותר ויותר בתורה תוך כדי צפייה במורהו המטפל בחוליו. לדוגמא: אחת האבחנות אשר נדרש התלמיד ללמוד היתה האבחנה בעזרת הדופק. אבחנה זו נחשבת האבחנה הקשה ביותר ברפואה הסינית אולם המדויקת והעמוקה ביותר.

בשל כך, תהליך הסמכת תלמיד לרופא ערך כ- 15 שנה.


תורת הגזעים והענפים


אחד העקרונות החשובים בבסיס הרפואה הסינית העתיקה הוא הבנת הסיבה לבעיה ממנה סובל מטופל. הסיבה לרוב, נעוצה בנטיות האנרגטיות של המטופל מרגע לידתו.

ע"פ פילוסופיית הרפואה הסינית העתיקה, השמים והארץ קשורים קשר בל יינתק עם האדם ולא הועלתה כלל האפשרות של מתן טיפול רפואי ללא ידע והבנה עמוקים של חוקי היקום. רפואה זו ראתה באדם חלק מהקוסמוס, לכן יש חשיבות למצב הירח, השמש, התאריך בו מתבצע הטיפול וכן לתאריך בו נולד האדם. על פי תפיסה זו יש לאזן את האדם תוך התייחסות לאנרגיות הקוסמיות, לאנרגיות הפרטיות של האדם ולתלונתו הספציפית. ענף זה של הרפואה הסינית שמתייחס לקוסמוס ולזמן נקרא: תורת 10 הגזעים השמימיים ו- 12 הענפים הארציים The 10 Heavenly Stems & 12 Earthly Branches.


שיטה זו נחשבת לייחודית כיוון שמחברת בין השמיים, הארץ והאדם.

ידע עתיק זה נשמר בסוד בסין העתיקה. נכון להיום שולטת בסין הרפואה הסינית המחודשת: Traditional Chinese Medicine (TCM) – שהתפתחה בתקופת המהפכה הקומוניסטית בסין. רק במדינות מסביב לסין; טייוואן, קוריאה ווייטנאם המשיכו רופאים שעזבו/הוגלו/ברחו מסין לטפל בדרך המקורית והעתיקה. לפני למעלה מ- 50 שנה, שהה הולנדי בשם ואן ביורן, במשך 5 שנים, אצל שני מטפלים בטייוואן ובקוריאה ונחנך על ידם. כשחזר להולנד ייסד ב-1972 בי"ס לרפואה סינית עתיקה והיה מהחלוצים בהוראת הרפואה הסינית העתיקה במערב. יותר מאוחר ייסד בית ספר נוסף באנגליה (ICOM).


כיום, חוזרת הרפואה הסינית העתיקה לחיים דווקא במערב. סביר להניח שבעתיד היא גם תמצא את דרכה בחזרה לסין מאחר ומקורה הוא ב"קאנון הפנימי של הקיסר הצהוב". זהו ספר המקור הראשון לכל מי שעוסק ברפואה סינית. תורת "הגזעים והענפים" הופכת מוכרת יותר ויותר ונלמדת גם באירלנד, פינלנד, אנגליה, הולנד וישראל.

המורים הינם תלמידיו של ואן ביורן.




12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page